The Shining Star
Ad-Dukhan
22 June 2013, [0] Alien

Model : Wan Nor Najihah 
Venue : SMKA SHARIFAH RODZIAH
Time : 22 Jun 2013


You know what , jerebu is getting worst . Alhamdulillah , I balik rumah sebab dah tak tahan sangat dengan bau jerebu yang semakin kuat .
Nampak tak betapa teruknya jerebu dekat sekolah I ? Maybe sebab kitorang dekat dengan laut dan atas bukit . Paling teruk bila waktu pagi . Memang pemandangan kabur gila okay .
Pagi-pagi bangun tidur , kawan sebelah katil pun tak nampak jelas XD

Masa belajar , memang tak selesa . Semua belajar tutup hidung . 
Nak tidur dalam kelas pon boleh tergendala . Hihi .

Lepas tu . Masa belajar Arab , ustazah Wan Norhayati cakap macam ni 

" Dukhan tu tanda besar Kiamat .40 hari jerebu tanda besar Kiamat "

Kawan-kawan aku straight sebok mengira hari . Masa tu aku straight tergamam sekejap . Aku fikir . Straight aku rasa tangan aku sejuk .
Aku takut . Ya Allah , aku takut Hari Kiamat . Aku takut sangat Ya Allah .
Aku takut amalan aku tak cukup untuk pergi menghadap Engkau .
Aku takut Api . Aku takut Neraka . Aku takut Azab . Aku takut seksaan itu semua .
Ya Allah , berilah aku lagi peluang dan masa untuk perbaiki diri .
Lindungilah aku dan orang-orang di sekelilingku .



Dukhan (asap) yang akan keluar dan mengakibatkan penyakit yang seperti selsema di kalangan orang-orang yang beriman dan akan mematikan semua orang kafir .

Dalil-dalil tentang hal ini dari Al- Qur`an adalah:

“Maka tunggulah hari ketika langit membawa asap yang nyata, yang meliputi manusia. Inilah azab yang pedih.” (Ad-Dukhan: 10-11) Maknanya, tunggulah orang-orang kafir itu –wahai Muhammad – pada hari di mana langit mendatangkan asap yang nyata lagi jelas, yang menutupi serta meliputi manusia. Ketika itu, dikatakan kepada mereka: “Inilah azab yang pedih”, sebagai celaan dan cercaan keras terhadap mereka. Atau sebahagian mereka mengucapkan kalimat ini kepada yang lain.

Al-Qurthubi telah berkata: “Mujahid rahimahullahu berkata: ‘Ibnu Mas’ud radhiallahuanhu dahulu berkata: Itu adalah dua asap. Salah satunya telah terjadi. Adapun yang belum terjadi, asapnya akan memenuhi antara langit dan bumi. Asap itu akan menyebabkan seorang yang beriman akan terkena semacam selsema (flu), sedangkan orang kafir akan tembus pendengarannya’.”
(Diambil dari Asyrathus Sa’ah, hal.383-388)

And I just found this : 
Imam Nawawi sebut tentang 'jerebu' datang dari asap api Hijaz yg keluar dari bawah bumi selama 40 hari. Bukan asap pembakaran di Indonesia.
Whatever it is , kita kena sentiasa persiapkan diri menghadapi akhir zaman . Prepare lah sebanyak mana amalan baik yang boleh before we turn to Allah . Put trust and love on Allah and Allah is the main focus .Ya Allah , please keep protecting us . Allow me to stay in your Jannah . Amin :')




Disclaimer
Bonjour fellas


Half girl, half women :)

ABOUT ENTRY

credits
big thanks

Edited by : Najmi Supian
Basecode : Iyra Monster
Another code : Kak Nazihah | Nauna Lettha